Malaysiakini

Wednesday, April 23, 2008

SIAPA BEKAS MENTERI ITU?

SIAPA BEKAS MENTERI ITU?

Oleh : Tun Telanai
Assalamu’alaikum wm.wrt,


Mohd Sayuti Omar [MSO] melalui blognya Blog Merah Tintanya yang dipetik oleh laman Marhaen [http://www.marhaen.org/v1/mar_a_merah_tinta85.html] melaporkan seorang bekas Menteri telah melakukan gangguan seksual ke atas seorang wanita di di Kelab Havana hotel Maridien di KL Sentral. Kemudian, teman wanita itu sudah pun membuat laporan polis ke atas bekas menteri berkenaan.


Kita tunggu siasatan lanjut daripada pihak polis. Kita mengharapkan [sekiranya berita ini sahih dan benar] pihak polis yang menerima aduan tersebut perlu melakukan penyiasiatan dengan SEGERA seperti mana cepatnya macam kilat mereka menyiasat pemimpin kanan PKR yang terlibat dalam peristewa meraikan Anwar Ibrahim pada malam ‘Black 14’ pada 14 April lalu.


Kita hendak tahu sama ada pihak polis akan merendamkan sahaja kes itu kerana ia melibatkan rakyat marhaen dan yang melakukannya pula ialah pemimpin UMNO [hanya ramalan penulis semata-mata] atau membawanya ke mahkamah untuk diadili. Kes pencabulan adalah merupakan kes yang berat dan pasti sekiranya kejadian ini berlaku kepada orang biasa, maka sudah pasti pelakunya akan dihukum dengan berat. Kita tunggu perkembangan selanjutnya kes ini.


Sayuti turut memberi sedikit klu terhadap bekas menteri itu. Bekas menteri itu katanya seorang yang berjambang, baru menang kerusi Parlimen dalam dalam pilihan raya lalu, tetapi tidak dilantik semula menjadi menteri. Penggugurannya dikatakan kononnya disebabkan perlakuan moralnya yang buruk yang tidak selari dengan kehendak dasar kerajaan sekarang.


Persoalannya siapakah bekas menteri mistri itu?


Saya pun lantas mengambil senarai karbinet tahun 2007 yang masih dalam simpanan. Saya perhatikan tidak seorang pun dikalangan menteri yang berjambang, kecuali Jamaluddin Jarjis, Menteri Sains, Tekonologi dan Innovasi, Ahli Parlimen Rompin. Dalam pilihan raya lepas, beliau bertanding semula di kerusi Parlimen Rompin menentang calon PAS, Mazlan Mohd Yassin. Beliau menang mengalahkan Mazlan dengan majoriti 10,679 undi. Beliau memperolehi 21,308 undi, manakala Mazlan mendapat 10,629, tetapi beliau digugurkan dalam senarai karbinet Abdullah selepas pilihan raya lalu.



Sementera itu, saya teringat kes pembunuhan kejam Norita Shamsudin pada tahun 2003 yang mana Hanif Basree seorang jurutera telah dituduh melakukan pembunuhan tersebut. Dalam perbicaraan kes tersebut, ada disebut ada orang ‘lain’ yang masuk selepas Hanif berzina dengan Norita. Ini membawa maksud bahawa Norita masih hidup ketika Hanif keluar daripada apartmen mewah itu.


Norita telah didapati terbunuh di satu apatmen yang disewanya di Sri Hartamas di mana mayatnya telah dijumpai oleh rakan sebiliknya. Mengikut testimoni mahkamah dua orang mata-mata gelap polis adalah yang mula-mula sekali tiba di tempat kejadian dan dengan serta-merta telah menutup pintu bilik untuk bersendirian dengan mayat Norita lebih dari dua jam. Pasukan penyaisat polis tiba di tempat kejadian hanya selepas itu. Rakan sebilik Norita telah menyatakan di mahkamah bahawa kali pertama dia [bersama seorang rakannya] terjumpa Norita si mati berada dalam keadaan terbaring dengan kaki terkangkang, tetapi sejurus dua orang mata-mata gelap itu pergi, dia mendapati mayat Norita sudah diikat tangannya di bahagian belakang.


Mereka telah menjumpai telefon bimbit Norita dan adalah dipercayai beliau memang ada membuat dan menerima panggilan yang melibatkan seorang ternama [VIP] pada malam dia dibunuh. Panggilan telefon itu tentu sekali dapat membuka kunci rahsia mengenai keadaan kematian. Akan tetapi kenapakah Pendakwaraya tidak pernah mengemukakan rekod telefon Norita di mahkamah? Apabila bahan bukti yang amat penting semacam ini sengaja diketepikan, Pendakwaraya sengaja melemahkan kes itu. Akhirnya Hanif dibebaskan kerana tidak ada bukti kukuh untuk mensabitkan yang Hanif yang melakukan pembunuhan kejam tersebut. Yang pentingnya kes itu ditutup dan orang yang melakukan perbuatan itu bebas.


Semua orang tahu khususnya warga di Putrajaya, kes pembunuhan Norita ini ada kaitan dengan Jamaluddin Jarjis. Tanyalah saudara-mara, kenalan dan sahabat-handai yang berkerja di Putrajaya sekiranya maklumat ini salah. Saya hanya mendapat maklumat ini dariada seorang sahabat yang bekerja di JPM. Betul atau salah, wallahua’alam.


Semenjak dari kes pembunuhan Norita ini menjadi topik utama perbincangan masyarakat di Malaysia, berita dan perkembangan sesama Jamaluddin Jarjis tidak ada langsung di media massa sehinggala beliau muncul kembali menjadi hero apabila Dr Sheikh Muszaphar Shukur menjadi Angkasawan Malaysia yang pertama yang berjaya menjejak kaki di bulan.


Ini bukanlah merupakan satu tuduhan kepada Jamaluddin Jarjis. Ianya hanya datang daripada imijasi daripada penulis sendiri. Benar atau salah kita sama-sama tunggu hasil penyiasatan yang dilakukan oleh pihak polis. Bagi kes Norita, pasti ada pembunuhnya. Siapa, hanya Allah dan orang-orang yang terlibat sahaja yang tahu.


“SELAMATKAN RAKYAT SELAMATKAN NEGARA”
"PROTES SAMPAI TURUN”


Sekian.Wassalam.

Catatan : Terima kasih, saya telah deletekan gambar itu.Harap maaf kepada semua pembaca


menjana wang melalui telefon bimbit

No comments:

Search google here

Google